Bookmarks du 07/07/2008

  • tags: organization, learningorganisation, km2.0, participation, conversations, relationship, communities, knowledge, knowledgeflow, socialmedia

  • tags: toyota, risk, informalnetworks, problemsolving, collaboration, networks

    • Sans réelle coordination centrale, les sous-traitants de Toyota se jettent sur le problème. Sorte de mouvement brownien. Tout le monde discute avec tout le monde. En 3 jours ils ont reconstitué les processus de fabrication détruits, alors qu’ils n’ont aucune connaissance du métier et des outillages nécessaires. (D’ordinaire, construire une usine et son outillage demande une année, voire plus.)
    • Traduction pour l’entreprise : une surcharge d’informations (environnement incertain) conduit à  saturer la direction de l’entreprise. Leurs subalternes doivent développer des courts-circuits qui ne passent pas par eux. D’où amélioration des performances de traitement d’informations. Effet inattendu : ces réseaux informels rendent l’organisation extraordinairement résistante. La perte de quelques éléments du réseau a peu d’effets.
  • They pointed out that the biggest hurdle is socio-cultural, as Indian engineers think and act completely differently than their Western colleagues. The former, growing up in a red-hot economy, are animated by a “growth mindset” whereas the latter, operating in mature economies, are stuck in a “settled mindset.” These two opposite approaches clash when they are asked to collaborate on a R&D project. Why? Because Indian and Western engineers completely differ in their:

    tags: india, problemsolving, generationy, reasoning, R&D, engeneering

    • 1) Reasoning. Unlike Western engineers, who reason with a predicate logic (a statement is either true (1) or false (0)), Indian engineers solve problems using a fuzzy logic (the degree of truth of a statement can range anywhere between 0 and 1).
    • 2) Problem-solving. Given their average age (mid-20s), Indian engineers belong to the Generation Y, or the Millennials, who learn through hands-on experiments (think video-games) and peer-to-peer interactions (instant messaging anyone?). When solving a problem, these grown-up “kids” harness the multiplicative power of social networking tools to experiment with multiple solutions simultaneously, and select the optimal one based on peer input
  • On distingue 4 étapes d’apprentissages et 3 phases de temps. Ces phases de temps sont des durées moyennes bien entendu, en fonction du contexte et de l’existant en terme d’outils collaboratifs dans l’entreprise, elles peuvent être plus ou moins courte ou longues.

    tags: enterprise2.0, learningcurve, adoption, productivity, changemanagement

Bertrand DUPERRINhttps://www.duperrin.com
Head of Employee and Client Experience @Emakina / Ex Directeur Consulting / Au croisement de l'humain, de la technologie et du business / Conférencier / Voyageur compulsif.
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